Tuesday, December 20, 2005

Studiu asupra pietei fortei de munca din Baia Mare

In cadrul proiectului G2. TIC TAC au fost elaborate 3 chestionare menite sa evalueze situatia existenta pe piata fortei de munca in Baia Mare Romania.
Acestea se adreseaza:
a. Persoanelor care doresc sa-si schimbe locul de munca
b. Persoanelor care sunt in cautarea unui loc de munca
c. Persoanelor implicate in activitatea de plasare a fortei de munca

Cele 3 chestionare au fost realizate si procesate in colaborare cu echipa de la CJAPP Maramures formata din:

1. Simona Avram
2. Cristina Ambrus
3. Ioana Maria Pop
4. Agotha Szekely
5. Florentina Carolina Baciu

Rezultatele cercetarii

Cercetare asupra pieţei forţei de muncă din Baia Mare
(ianuarie 2006)

Colaborarea Info Project Baia Mare , in cadrul proiectului european Socrates Grundtvig 2 TIC-TAC (Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor – Tehnici adaptate perosoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă ), cu Centrul Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică Maramureş s-a concretizat în realizarea unei cercetări privind utilizarea calculatorului în căutarea unui loc de muncă.


Au fost construite şi aplicate trei chestionare, astfel:
1. persoanelor care îşi caută un loc de muncă, aplicate cu sprijinul AJOFM Maramureş.
Eşantionul a fost format din 60 persoane, 9 bărbaţi şi 51 femei, 56 provedind din mediul urban, iar 4, din mediul rural.
Majoritatea au studii liceale şi şcoli profesionale finalizate.
Varstele care predomină la această categorie de populaţie aflată în căutarea unui loc de muncă sunt 46-55 ani, respectiv 26-35 ani.


2.persoanelor care vor să-şi schimbe locul de muncă, aplicate cu sprijinul AJOFM Maramureş şi al firmei GO SERVE.
În acest eşantion au fost cuprinse 60 persoane, 14 bărbaţi şi 46 femei, din care 47 provin din mediul urban, iar 13, din rural.
Printre persoanele care vor să-şi schimbe locul de muncă se află angajaţi cu studii liceale - 63%, studii universitare - 18% şi şcoli profesionale – 12%.
3.angajatorilor, aplicat cu sprijinul firmei TEHNOCAD.
A fost cuprins un număr de 22 angajatori din care 9% cu studii postuniversitare, 73% cu studii universitare, iar 18% cu studii postliceale.
Domeniile în care activează sunt inginerie – 81%, management – 10% şi contabilitate – 9%.
Prelucrarea rezultatelor obţinute în urma aplicării chestionarelor evidenţiază următoarele aspecte:
1. Persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă sunt interesate în primul rand de ofertele la nivel naţional – 31%, urmate de cele la nivel internaţional – 27%, local – 22% şi judeţean – 20%.
Cerinţele lor faţă de un loc de muncă sunt: un salariu motivant, atmosferă plăcută, prietenoasă colegială, condiţii de muncă mai bune pentru angajat şi familia acestuia, posibilitatea de promovare, posibilitatea de a călători, un program flexibil. Principalele surse de informare în căutarea unui loc de muncă sunt considerate: Internetul, anunţurile din mass-media, AJOFM, cunoscuţii/prietenii, angajatorii.
Pentru utilizarea internetului în căutarea unui loc de muncă persoanele chestionate ar apela în primul rand la membrii familiei şi abia apoi la persoane/instituţii autorizate.
2. Cele mai importante surse de informare în căutarea unui loc de muncă, în opinia celor care vor să-şi schimbe actualul loc de muncă, în ordinea descrescătoare a procentajului obţinut, sunt considerate: Internetul, AJOFM, anunţurile din mass-media, informaţiile de la prieteni/familie/cunoscuţi.
În proporţie de 78%, persoanele chestionate ar apela la agenţii specializate (organizatoare de cursuri) care le-ar putea sprijini în căutarea unui loc de muncă prin intermediul calculatorului.
Informaţiile pe care cred şi doresc să le obţină sunt: modalităţi de accesare a site-urilor cu oferte de locuri de muncă, aplicarea pentru un loc de muncă, fişa postului, informaţii despre angajatori, redactarea unui CV, a unei scrisori de intenţie.
În ceea ce priveşte formarea profesională continuă 92% consideră că este necesară pentru a face faţă eventualelor schimbări profesionale. Cursurile cele mai căutate sunt cele organizate de angajatori, prin programele de dezvoltare a resurselor umane iniţiate de UE, AJOFM.
Temele amintite cel mai frecvent sunt: iniţiere în utilizarea calculatorului şi management.
3. Angajatorii, în proporţie de 100%, consideră că persoanele care îşi caută un loc de muncă au nevoie de sprijinul unor agenţii de specializate pentru identificarea celor mai bune oferte de pe piaţa muncii.
O astfel de agenţie este considerată AJOFM-ul care le poate ofer, pe lăngă baze de date şi cursuri de calificare/recalificare, consultanţă şi consiliere. În opinia angajatorilor chestionaţi, categoriile care apelează cel mai frecvent la un astfel de sprijin specializat sunt: şomerii, elevii/studenţii şi proaspeţii absolvenţi.

Notă:
În generalizarea rezultatelor cercetării de faţă este necesar să se aibă în vedere numărul persoanelor cuprinse în fiecare eşantion raportat la numărul total, la nivelul municipiului Baia Mare, al celor care îşi caută sau vor să-şi schimbe locul de muncă.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

Subscribe to stagiairestictac
Powered by groups.yahoo.com
Subscribe with Bloglines